Siirry pääsisältöön

Odotan Aurinkoa, selkokielisiä tarinoita Suomeen tutustumisesta

Tänään kerron teille kirjasta Odotan aurinkoa. Kirjassa on selkokielisiä kertomuksia nuorista, jotka ovat muuttaneet Suomeen. Kirjan voi lukea täällä. Tästä kirjasta on helppo aloittaa, jos et ole aikaisemmin lukenut kirjoja suomeksi.

Kirjassa yhdeksän Suomeen muuttanutta nuorta kertoo ajatuksistaan ja kokemuksistaan Suomesta. Kirjassa kerrotaan, miltä uuteen maahan muuttaminen tuntuu ja mikä Suomessa on helppoa tai vaikeaa. Nuoret kertovat millaista heidän elämänsä Suomessa on. 

 Minusta tämä kirja sopii kaikille, jotka osaavat jo vähän suomea. Kirjaa on helppo ymmärtää. Voit lukea kirjaa vähän kerrallaan. Lue vaikka yhden nuoren tarina tänään ja jatka seuraavaan tarinaan huomenna. Lukeminen kehittää kielitaitoa monella tavalla. Kun luet suomeksi, opit uusia sanoja. Lukemalla oppii myös kielioppia ja lauserakenteita. Kun lukee paljon, oppii myös kirjoittamaan paremmin. 

Muita selkokirjoja, joita olen esitellyt:

Voit myös yrittää suorittaa Helmet-lukuhaasteen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Uusi oppikirja YKIä kohti

Oletko menossa keskitason YKI-testiin? Tekstin lopussa on mainoslinkki. Keskitason YKI-testiin valmistautuville on tehty uusi kirja. Kirjan nimi on YKIä kohti. Kirjan avulla on hyvä valmistautua YKI-testiin, koska kirja on tosi laaja ja monipuolinen. YKI-testissä on tehtäviä seuraavista teemoista:  minä ja taustani koti ja asuminen kauppa ja palvelut kulttuuri matkustaminen terveys ja hyvinvointi työ ympäristö yhteiskunta.  YKIä kohti -kirjassa on tehtäviä kaikista YKI-testin teemoista. Jokaisesta teemasta on tekstin ymmärtämisen, kirjoittamisen, puheen ymmärtämisen ja puhumisen tehtäviä. Tehtävätyypit ovat samat kuin YKI-testissä. Lisäksi kirjassa on paljon tietoa YKI-testistä ja vinkkejä testiin valmistautumiseen sekä testissä toimimiseen.  Kirja sopii itsenäiseen opiskeluun, koska kirjan lopussa on tehtävien oikeat vastaukset. Kuuntelutehtäviä ja puhumisen kokeen keskustelutehtäviä voi harjoitella Nova-palvelussa . Kun luot Novaan tilin, pääset kuuntelemaan äänitettä i...

Miten kannattaa valmistautua YKI-testiin?

Oletko menossa keskitason YKI-testiin ja mietit nyt, miten testiin kannattaa valmistautua? Tässä tekstissä yritän auttaa sinua. Tekstin alapuolella on myös podcast samasta aiheesta. Millainen YKI-testi on? Ihan ensimmäiseksi kannattaa tutustua YKI-testin tehtävätyyppeihin ja mallitehtäviin . Valitse keskitason tehtävät. Mielestäni puheen ymmärtämisen ja tekstin ymmärtämisen tehtävätyypit ovat ihan tavallisia. On monivalintatehtäviä, oikein/väärin-tehtäviä sekä avoimia kysymyksiä. Sellaiset tehtävät ovat varmasti kaikille tuttuja. Kirjoittamisen ja puhumisen tehtäviin kannattaa tutustua tarkemmin. Kirjoittamisen tehtävissä on paljon ohjeita, joita pitää noudattaa, kun tekee koetta. Puhumisen kokeen monet tehtävätyypit voivat olla vieraita. Erityisesti keskustelutehtävään kannattaa tutustua huolellisesti. Se on vaikea tehtävä, jos sitä ei ole harjoitellut etukäteen, mutta melko helppo, kun ymmärtää vastaustekniikan.  YKI-testi on funktionaalinen testi. Siinä testataan kielen käyttöä....

Eteenpäin! Uusi kirja edistyneille suomen oppijoille

Haluatko päästä eteenpäin?  Tekstin lopussa on mainoslinkki.  Edistyneille suomen kielen oppijoille ei ole paljon oppimateriaalia. Siksi on mukavaa, että nyt on ilmestynyt uusi kirja, Eteenpäin! Eteenpäin!-kirja on tarkoitettu suomen kielen opiskelijoille, joiden kielitaito on nyt keskitasolla (B1 - B2) ja jotka haluavat kehittyä kohti ylintä tasoa (C1 - C2).  Eteenpäin! on monipuolinen kirja. Kirjassa on paljon kielioppitehtäviä, mutta se ei ole pelkästään kielioppikirja. Kirjassa on myös runsaasti asiatekstejä ajankohtaisista aiheista, kuten ympäristö, kuluttaminen, tekoäly ja sananvapaus. Tekstien avulla opitaan ymmärtämään uusia sanoja, ja tehtäviä tekemällä uudet sanat siirtyvät osaksi kielenoppijan aktiivista sanavarastoa. Kirjassa on myös jokaiseen kirjan aiheeseen liittyviä hauskoja suomalaisia sanontoja ja sananlaskuja.  Kirjassa oletetaan, että lukija osaa jo kieliopin perusasiat. Kirjassa ei opiskella tavallisimpia sijamuotoja tai harjoitella verbien aikam...